7 טיפים לתכנון ועיצוב משרדים
כיום ניתן למצוא משרדים וסביבות עבודה מעוצבות ברמה גבוהה תוך התחשבות בפרטים הקטנים. בעלי עסקים וחברות מבינים את החשיבות של יצירת סביבת עבודה נעימה ונוחה עבור העובדים. סביבת עבודה מעוצבת תורמת לשיפור האווירה במקום העבודה ואף תורמת להעלאת האמביציה בקרב העובדים שנמצאים במשרד לאורך כל שעות היום. בנוסף לכך תכנון ועיצוב משרדים חשוב לצורך יצירת תדמית ייצוגית של החברה בפני לקוחות ואורחים המגיעים לפגישות עבודה.
1. התאמת סגנון העיצוב לאופי המשרד
מומלץ להתאים את סגנון העיצוב לאופי המשרד, למשל משרדי עורכי דין או רואי חשבון צריכים לשמור על קו עיצוב אלגנטי ורשמי, גם בחירת הצבעים צריכה להיעשות בהתאם. במקומות עבודה שונים כגון חברות הייטק וסטרטאפים, העיצוב יהיה פחות רשמי ויותר ססגוני, כמו למשל שילוב של כמה צבעים תוססים המתאימים לסביבת עבודה צעירה ודינמית.
כאשר מתכננים משרד, יש להתאים את העיצוב בהתאם לצרכים החשובים של החברה או העסק. יש לבחון את השירותים או המוצרים שהעסק משווק או מציע ללקוחות, בהתאם לכך מתכננים את החלל, כך שישמש את העובדים ואת מטרות החברה בצורה פונקציונלית עם בחירת העיצוב לפי הטעם האישי של הלקוח.
ניתן להשתמש בטכניקה של תיחום אזורים על פי צבעים או חלוקת אזורים באמצעות ריהוט מסוים. למשל אפשר ליצור פינות עבודה הכוללות שולחן עם עמדת מחשב וכדי לתחום את האזור, ניתן להציב פינת ישיבה המהווה קו הפרדה בין סביבת העבודה לחלל אחר במשרד.
ניתן לבחור בעיצוב מודרני למשרד, המתאפיין בקווים נקיים, שימוש בצבעים בהירים כגון לבן ואפור בהיר. חשוב לשים לב שכאשר בוחרים בעיצוב זה הוא ישדר את המסר הנכון ולעובדים ולא ייצור תחושת ניכור. ניתן לשלב אלמנטים מסוימים שעשויים ליצור שבירה של עיצוב קר מידיי. למשל תמונה אחת מרכזית בחלל המשרד המכילה צבעים עזים וחמים יכולה לעשות את האפקט, ישנם אלמנטים נוספים הניתנים לשילוב לצורך אותו אפקט, כגון רצפת פרקט, שטיחים, טפטים וכדומה.
2. בחירת ריהוט
בחירת ריהוט צריכה להתאים לסגנון העיצוב בו בוחרים, הריהוט צריך להיות מתאים לגודל החלל. גם בחירת חומרי הגלם חשובה מאד לעיצוב, ריהוט שעשוי עץ מלא משדר אווירה מזמינה וחמימה יותר, לעומת זאת בסגנון המודרני אם בוחרים בריהוט ממתכת הוא עלול ליצור תחושה של ריחוק. ניתן לשלב ריהוט המכיל כמה חומרי גלם, זה מאפשר גמישות מסוימת בבחירת הסגנון מבלי לוותר על אלמנטים המועדפים על הלקוח.
מומלץ לבחור בריהוט איכותי ועמיד, יש לבדוק שבעת הרכישה מקבלים אחריות יצרן, כדאי לוודא מה תוקפה ומה היא כוללת. יש לזכור שמדובר על רכישה לטווח ארוך ועל כן מומלץ להשקיע בריהוט שיחזיק מעמד לאורך שנים.
כאשר בוחרים שולחנות וכיסאות לסביבת העבודה המשותפת, כדאי לבחור בריהוט שיהיה פונקציונלי ועם זאת נוח לעובדים ויגן עליהם מפני פגיעות אורתופדיות אפשריות. כאשר מתכננים את המשרד, במידה ויש צורך בניהול של מסמכים המאוחסנים במשרד בצורה פיזית, יש להקנות להם מקום ולמצוא פתרונות אחסון אופטימליים.
יש לקחת בחשבון שבחירת הריהוט צריכה לכלול את כל החללים השונים. שולחנות וכיסאות לחדר הישיבות, ריהוט לחדר ההנהלה, ריהוט למזכירות, לחלל העבודה המשותף, ריהוט לחדר האוכל ולפינת ישיבה עבור אורחים או לקוחות. חשוב שהריהוט ייצור אווירה נעימה ונינוחה לעובדים ולכל המגיע לבית העסק.
חלל חדר הישיבות צריך להיות ממוקם באזור בו קיימת כניסה של אור וחשוב שהחדר יהיה מאוורר. לכן כדאי למקם אותו בצמוד לחלון גדול, כך תתאפשר כניסה של אור ואוויר החשובים לנוחות העובדים וההנהלה.
3. בחירת הצבעים לעיצוב המשרד
בחירת הסגנון על פיו יעוצב המשרד מתבסס על צבע הקירות, בחירת טפטים, בחירה של ריהוט, תאורה, חפצי נוי, תמונות וכן הלאה. בחירה בעיצוב מודרני משדרת הרבה עוצמה ואלגנטיות לסביבת העבודה. בחירה של יותר מידיי צבעים עלולה לבלבל ולהסיח את הדעת, חשוב לדעת לבחור את השילוב הנכון של הצבעים כדי ליצור אווירה הרמונית ונעימה במשרד מבלי לוותר על הפן העיצובי.
יש לבחור צבעים לקירות, אפשר לנסות להתאים את הצבעים ללוגו של העסק כדי לספק למשרד תדמית ייצוגית המשקפת את ערכי החברה. ניתן להתאים טפט על אחד הקירות המרכזיים במשרד. טפטים מוסיפים הרבה אלגנטיות ומראה מושך ומעניין יותר. מדובר על פתרון זול ופשוט במיוחד כדי לשדרג את עיצוב המשרד.
4. התאמת תאורה משרדית
העובדים במשרד שוהים בו שעות רבות במהלך היום ולכן חשוב להקפיד על תאורה מספקת שתאפשר להם לעבוד בצורה יעילה ונוחה גם בשעות הערב המאוחרות. ניתן לבחור מתוך מגוון רחב של גופי תאורה שונים בסגנונות שונים תוך התאמה לשביעות רצון הלקוח. תאורה מעוצבת יכולה לשדרג באופן מהותי את עיצוב המשרד.
תאורה נכונה תורמת לרמת ריכוז גבוהה יותר של העובדים בחברה, ויכולה לשפר בצורה משמעותית את תפוקת העובדים. בנוסף לכך, תאורה נכונה חשובה ליצירת אווירה נעימה במשרד. כדאי לבחור בתאורה פונקציונלית ומעוצבת כאחד. יש לשים לב שהתאורה אינה חזקה מידיי ועלולה לסנוור, מצד שני שלא תהיה חלשה מידיי ותפגע בראייה.
5. עיצוב חדר אוכל
יש שיחשבו שמדובר באזור זניח יותר, אך הדבר אינו נכון. חדר אוכל חשוב במיוחד לעובדים, מדובר על מקום בו הם יכולים לנוח, לאכול צהריים, להכין קפה. זהו מקום מפגש של עובדי המשרד וחשוב שהמקום יהיה נוח ונעים עבורם. חדר אוכל מעוצב ומאובזר, יספק לעובדים תחושה טובה וייצור גיבוש חברתי בין העובדים. חדר האוכל הוא מקום בו הם יכולים לשוחח בענייני עבודה או עניינים אישיים ולכן כדאי להקצות לו מקום במשרד.
6. מסגרת התקציב
יש לקחת בחשבון את תכנון מסגרת התקציב שעומדת בפני הלקוח לצורך עיצוב המשרד. מומלץ לפנות למשרד אדריכלים המתמחה בעיצוב משרדים וסביבות עבודה כדי לקבל ייעוץ מקצועי וכדי לקבל את התוצאה הרצויה. חשוב לדעת לחלק את התקציב בהתאם לצרכי המשרד, יש לעשות חלוקה בין עלויות הציוד, הריהוט, חפצי נוי וכדומה והחלק השני בתקציב הוא עבודות השיפוץ, תכנון אדריכלי ועיצוב פנים.
כדאי לדעת שבחירה בחומרי גלם מסוימים יכולה לייקר את התקציב, אך עם זאת ניתן לרכוש ריהוט איכותי ועמיד לאורך שנים מבלי לוותר על טעם אישי ועל סגנון העיצוב הנבחר.
7. חתימה על חוזה
לפני שחותמים על חוזה עם אדריכל או מעצב פנים, יש לעבור על התוכניות, השרטוטים וכל הפרטים החשובים כדי שהדברים יהיו ברורים עבור שני הצדדים. יש לוודא שקיימת עמידה בלוח זמנים מתוכנן מראש, זה יכול לחסוך בעיות שעלולות לצוץ בהמשך, חשוב להדגיש בפני האדריכל ומעצב הפנים את המטרות של שיפוץ העסק או החברה, כדי להגדיר יעדים, מה חשוב במיוחד לרווחת העובדים וההנהלה, כך שהתוצאה שתתקבל תתאים לאופי החברה ולשביעות רצון הלקוח.
חשוב לבחור באנשי מקצוע מיומנים ומנוסים. אין טעם להתפתות ולבחור בחברה המציעה תכנון אדריכלי זול במיוחד ואין לה מוניטין בשוק. לכן כדאי לבחור בחברה ותיקה ואמינה, לבקש המלצות מלקוחות קודמים או להתייעץ עם קולגות שכבר ביצעו שיפוץ במשרד והיו מרוצים מן התוצאה הסופית.